Så går det till – vanliga metoder
Bedragare utger sig ofta för att representera välkända aktörer som banker, myndigheter eller teknikföretag. Här är några vanliga bedrägerier vi ser:
Utger sig för att vara från banken eller polisen
Du får ett samtal där någon säger att ditt konto är utsatt för brott. Personen ber dig att föra över pengar till ett "säkert konto" – ett konto bedragaren själv kontrollerar.
Påstår sig vara teknisk support
Du får veta att det finns ett fel på din dator eller mobil. Du ombeds installera program eller släppa in någon via fjärrstyrning – ofta ett försök att stjäla uppgifter.
En släkting i nöd
En person som påstår sig vara ett barnbarn, barn eller annan anhörig ringer i panik och ber om pengar. Ofta ber de dig att hålla det hemligt.
Du har "vunnit ett pris"
Du blir uppringd och får veta att du vunnit något – men måste först betala en avgift eller lämna ut kortuppgifter.
Varningssignaler du bör uppmärksamma
Du blir uppmanad att agera snabbt
Personen säger att du inte får berätta för någon
Du ombeds logga in med BankID eller lämna ut säkerhetskoder
Du blir instruerad att installera program eller klicka på en länk
Samtalet får dig att känna dig stressad, pressad eller osäker
Om något känns fel – lita på din magkänsla!
Så skyddar du dig
Lägg på om samtalet känns misstänkt. Det är helt okej att vara försiktig
Svara aldrig på oväntade frågor om ditt konto, dina koder eller BankID
Ring alltid upp själv via officiella nummer om du är osäker
Installera aldrig program på uppmaning från någon du inte känner
Tala med en anhörig för råd om något känns fel
Har du blivit utsatt?
Spärra ditt BankID direkt
Kontakta dina banker så fort som möjligt
Prata med någon du litar på. Du är inte ensam – det är många som drabbas
Kontakta oss
Om någon ringer och utger sig för att vara MedMera Bank och du känner dig osäker. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig och ber dig logga in med BankID eller lämna ut personliga koder. Om någon ringer eller skriver och påstår sig vara från banken – var vaksam. Känner du dig osäker, avbryt samtalet och ring vår kundservice.