Undvik telefonbedrägerier – så känner du igen varningssignalerna

Telefonbedrägerier blir allt vanligare och bedragare använder ofta väl genomtänkta metoder för att få tillgång till dina pengar eller känsliga uppgifter. På MedMera Bank vill vi hjälpa dig att känna igen riskerna och veta hur du skyddar dig.

en man som tittar ut genom fönstret

Så går det till – vanliga metoder

Bedragare utger sig ofta för att representera välkända aktörer som banker, myndigheter eller teknikföretag. Här är några vanliga bedrägerier vi ser:

  • Utger sig för att vara från banken eller polisen Du får ett samtal där någon säger att ditt konto är utsatt för brott. Personen ber dig att föra över pengar till ett "säkert konto" – ett konto bedragaren själv kontrollerar.

  • Påstår sig vara teknisk support Du får veta att det finns ett fel på din dator eller mobil. Du ombeds installera program eller släppa in någon via fjärrstyrning – ofta ett försök att stjäla uppgifter.

  • En släkting i nöd En person som påstår sig vara ett barnbarn, barn eller annan anhörig ringer i panik och ber om pengar. Ofta ber de dig att hålla det hemligt.

  • Du har "vunnit ett pris" Du blir uppringd och får veta att du vunnit något – men måste först betala en avgift eller lämna ut kortuppgifter.

Varningssignaler du bör uppmärksamma

  • Du blir uppmanad att agera snabbt

  • Personen säger att du inte får berätta för någon

  • Du ombeds logga in med BankID eller lämna ut säkerhetskoder

  • Du blir instruerad att installera program eller klicka på en länk

  • Samtalet får dig att känna dig stressad, pressad eller osäker

Om något känns fel – lita på din magkänsla!

Så skyddar du dig

  • Lägg på om samtalet känns misstänkt. Det är helt okej att vara försiktig

  • Svara aldrig på oväntade frågor om ditt konto, dina koder eller BankID

  • Ring alltid upp själv via officiella nummer om du är osäker

  • Installera aldrig program på uppmaning från någon du inte känner

  • Tala med en anhörig för råd om något känns fel

Har du blivit utsatt?

  1. Spärra ditt BankID direkt

  2. Kontakta dina banker så fort som möjligt

  3. Polisanmäl händelsen

  4. Prata med någon du litar på. Du är inte ensam – det är många som drabbas

Kontakta oss

Om någon ringer och utger sig för att vara MedMera Bank och du känner dig osäker. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig och ber dig logga in med BankID eller lämna ut personliga koder. Om någon ringer eller skriver och påstår sig vara från banken – var vaksam. Känner du dig osäker, avbryt samtalet och ring vår kundservice.