Vanliga frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer om sparkonto, privatlån och låneskydd. Hitta svar direkt på din fråga nedan.
Vanliga frågor om Privatlån
Ansöka om Privatlån
Räntan sätts individuellt när du skickat in din ansökan om Privatlån och baseras på dina uppgifter i ansökan och den kreditprövning som genomförs.
Du får dessutom 1 % lägre ränta när du ansöker direkt hos oss istället för via låneförmedlare. Erbjudandet gäller enbart när du ansöker via medmerabank.se.
För att ansöka om Privatlån krävs att:
- Samtliga sökande är minst 20 år
- Ingen av de sökande har betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
- En sökande har en fast inkomst på lägst 20 000 kr/månad
- En sökande har en tillsvidareanställning, har varit egen företagare i minst två år eller är pensionär
- En sökande ska ha varit folkbokförd i Sverige de senaste tre åren
När ni är två som ansöker om ett Privatlån ser vi till er gemensamma inkomst och ekonomiska situation.
- I de flesta fallen ökar möjligheten att få lånet beviljat med en medsökande.
- Möjligheten att bli beviljad ett högre lånebelopp är större med en medsökande.
- Är ni två som ansöker har ni dessutom större chans till lägre ränta.
Ni ansvarar var och en för att lånet återbetalas. Lånebelopp över 350 000 kr kräver en medsökande.
Som ensamsökande kan du låna upp till 350 000 kr från oss. Med en medlåntagare kan du låna upp till 600 000 kr.
Är ni två som ansöker ökar i de flesta fallen möjligheten att få lånet beviljat och möjligheten att bli beviljad ett högre lånebelopp är större med en medsökande.
Testa vår låneindikator innan du ansöker om privatlån och se direkt hur mycket du kan låna utifrån dina förutsättningar.
Från att ditt Privatlån beviljats har du normalt sett pengarna på ditt bankkonto inom 1–2 vardagar.
Ett privatlån kallas också ofta för blancolån, vilket är ett lån utan säkerhet. Ett lån utan säkerhet betyder att den som lånar pengar inte anger någon egendom som garanti för att kunna få teckna ett lån, till skillnad från till exempel ett bostadslån där bostaden är säkerheten och lämnas som en slags pant till långivaren.
Ja, du som har ett lån hos oss kan ansöka om att höja ditt befintliga lån direkt i internetbanken. Läs mer på sidan Höj ditt lån.
Som ensam låntagare kan du låna upp till 350 000 kr från oss. Med en medlåntagare kan du låna upp till 600 000 kr.
MedMera Bank följer en god kreditgivningssed och i bedömningen av varje ny kreditansökan behöver vi alltid ta en kreditupplysning från Dun & Bradstreet, samt i de flesta fall en kreditupplysning från UC, för att säkerställa att en återbetalningsförmåga finns.
Vid ansökningstillfället får du svar direkt på skärmen ifall du får ett låneerbjudande eller inte.
Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.se/lana och följa låneansökans status.
Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.se/privatlan-onboarding och följa låneansökans status.
Om att samla lån
För att samla dina lån ansöker du om ett privatlån. När du fått privatlånet utbetalt av oss löser du dina gamla lån och krediter hos dina andra kreditgivare genom att använda ditt privatlån.
Att ha flera olika lån och krediter kan bli dyrt i längden då du ofta betalar en högre ränta på mindre lån och dessutom avi- och uppläggningsavgifter på varje enskilt lån.
När du samlar dyra smålån och krediter i ett vanligt privatlån får du ofta en lägre ränta och kan sänka din månadskostnad. Dessutom kan du få bättre koll på din privatekonomi om du bara har ett lån i stället för många små.
När ni är två som ansöker om ett Privatlån ser vi till er gemensamma inkomst och ekonomiska situation.
- I de flesta fallen ökar möjligheten att få lånet beviljat med en medsökande.
- Möjligheten att bli beviljad ett högre lånebelopp är större med en medsökande.
- Är ni två som ansöker har ni dessutom större chans till lägre ränta.
Ni ansvarar var och en för att lånet återbetalas. Lånebelopp över 350 000 kr kräver en medsökande.
Räntan sätts individuellt när du skickat in din ansökan om Privatlån och baseras på dina uppgifter i ansökan och den kreditprövning som genomförs.
Du får dessutom 1 % lägre ränta när du ansöker direkt hos oss istället för via låneförmedlare. Erbjudandet gäller enbart när du ansöker via medmerabank.se.
Betalning och fakturor
Du kan välja mellan tre olika betalsätt för ditt privatlån. Välj att betala dina fakturor med autogiro, direkt i Kivra med Swish eller banköverföring, alternativt med pappersfaktura hem i din brevlåda. Logga in i internetbanken för att läsa mer om hur du väljer betalsätt.
Den första faktura kommer att skickas ut månaden efter att lånet tas. Fakturan skickas ut den 10:e varje månad.
Fakturan kommer antingen via Kivra eller via brev. Har du anmält autogiro får du information om din autogirodragning via mejl. För att se dina fakturor loggar du in i internetbanken och väljer Dokument i menyn.
Du som är ansluten till Kivra och inte registrerat autogiro kommer att få din faktura i Kivra. Vill du hellre få din faktura från oss på papper kan du välja bort MedMera Bank som avsändare i Kivras inställningar.
Första fakturabeloppet avser endast ränta och avgifter. Dina resterande fakturor kommer att avse ränta och amortering samt eventuella avgifter för pappersavisering och försäkring av Privatlån.
Förfallodagen är den 27:e varje månad.
Du får dina fakturor direkt i internetbanken. Logga in och klicka på Dokument i menyn. Där kan du även välja att ladda ner dina fakturor.
Aviavgift tillkommer alltid som en avgift för att administrera din betalning om du inte tecknat autogiro på ditt privatlån. När du tecknar autogiro kommer inte en aviavgift att tillkomma på ditt månatliga belopp.
Har du ansökt via en låneförmedlare betalar du en uppläggningsavgift den första fakturan. Via medmerabank.se är uppläggningsavgiften 0 kr.
Du hittar dina betalningsuppgifter på din faktura. Fakturan får du antingen digitalt via Kivra eller postalt.
Du hittar ditt lånenummer i internetbanken. Du hittar även lånenumret på dina fakturor.
Om du inte mottagit någon faktura kontaktar du vår kundservice.
Du kan anmäla autogiro för ditt privatlån när du är inloggad i internetbanken. När du loggat in på ditt privatlån går du till sidan Autogiro och gör din autogiroanmälan genom att fylla i vårt digitala formulär och signera autogiromedgivandet med BankID.
Notera att endast huvudlåntagare av privatlån kan anmäla autogiro.
Att nyttja en betalfri månad innebär att räntan för den betalfria månaden förskjuts till nästkommande månadsbetalning, amorteringen slås ut på resterande återbetalningstid. Du kan få två betalfria månader per kalenderår. Två betalfria månader kan inte läggas efter varandra.
För att få betalfritt kontaktar du vår kundservice.
Tveka inte att kontakta vår kundservice på telefon 010-682 22 70 (öppettider) om du har svårt att betala månadskostnaden för ditt privatlån. Vi finns här för att hjälpa dig och gemensamt komma fram till en lösning som fungerar för dig.
Vi har flera möjligheter att kunna hjälpa dig som exempelvis amorteringsfritt eller att sänka månadskostnaden på ditt lån genom att förlänga återbetalningstiden. Läs mer på sidan Försenad betalning.
Om du har valt att teckna autogiro på ditt privatlån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör en extraamortering efter att vi dragit beloppet för månadsinbetalningen från ditt konto.
Om du inte har autogiro kopplat till ditt lån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör det efter att du betalt in din faktura.
Betalningsuppgifterna är samma som på fakturan, både PlusGiro och OCR nummer.
För att lösa ditt privatlån behöver du hämta ditt lösenbelopp i internetbanken och betala in samma dag. Eftersom privatlånet är ett annuitetslån skiljer sig lösenbeloppet från dag till dag och är därför endast giltigt samma dag.
Logga in i internetbanken och klicka på Mitt lån > Klicka på ditt lån > Välj Lös mitt lån under rubriken Hantera mitt lån.
Du kan också ringa till oss på MedMera Bank på 010-682 22 70 (öppettider) för att få ett lösenbelopp och inbetalningsuppgifter.
Har du fått ett bättre lånerbjudande med lägre ränta? Då kan du se över möjligheten att nyttja vår räntegaranti. Uppfyller du grundkriterierna för vår räntegaranti så matchar vi räntan på ditt lån hos oss.
Läs mer om våra flexibla funktioner för Privatlån där du kan anpassa ditt lån utifrån dina behov.
Om mitt Privatlån
För att se ditt privatlån loggar du enkelt in i MedMera Bank internetbank med BankID.
Som inloggad kan du till exempel se ditt lånenummer, aktuell skuld, ränta och lånets slutdatum samt använda våra flexibla tjänster för att anpassa ditt lån utifrån dina behov.
På dina månadsfakturor kan du se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta.
När du signerar privatlånet kan du välja att ladda ner ditt skuldebrev och spara det. Du kan därefter närsomhelst se och ladda ner ditt skuldebrev i internetbanken under "Dokument" i menyn.
Ja, enligt konsumentkreditlagen har du ångerrätt i 14 dagar, från det att kreditavtalet ingicks. Läs mer under juridisk information.
Vill du nyttja ångerrätten för ditt privatlån kontaktar du vår kundservice.
Med vår räntegaranti kan du vara trygg med att du kan få en av marknadens lägsta räntor på ditt privatlån. Om du har fått ett bättre erbjudande från en annan bank så matchar vi räntan på ditt lån hos oss.
Vår räntegaranti är till för dig som har ett befintligt privatlån. Läs mer om när räntegarantin gäller här.
Logga in i internetbanken och klicka på sidan för Räntegaranti, där hittar du information om hur du skickar in underlag från den andra långivaren till oss. När vi mottagit underlaget återkommer vi till dig med besked inom 1–3 bankdagar.
Vår räntegaranti är till för dig som har ett befintligt privatlån. Du kan läsa mer om när räntegarantin gäller här.
Vanliga frågor om Låneskydd
Försäkringen kan täcka din månadskostnad för lånet med upp till 15 000 kr per månad vid ofrivillig arbetslöshet, sjukhusvistelse eller sjukskrivning upp till dagen före fyllda 68 år (gäller tillsvidareanställd, visstidsanställd och egenföretagare).
Du kan få direkt ekonomisk hjälp med 50 000 kr i en engångssumma om du drabbas av en allvarlig sjukdom som cancer, stroke eller hjärtinfarkt.
Sjukskrivning - Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden är sjukskriven på minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall och därmed är förhindrad att utföra ditt arbete som tillsvidareanställd, egenföretagare eller visstidsanställd.
Arbetslöshet - Försäkringen kan lämna ersättning om din anställning (gäller tillsvidareanställd, egenföretagare och visstidsanställd) upphör i sin helhet på grund av arbetsbrist, omorganisation eller p.g.a. att arbetsgivarens verksamhet helt eller delvis läggs ner.
Sjukhusvistelse - Försäkringen kan lämna ersättning vid sjukhusvistelse om du har varit inlagd på ett sjukhus i mer än ett helt dygn. Konvalescenthem, vilohem eller liknande eller sådana avdelningar inom ett sjukhus avses inte.
Dödsfall - Försäkringen täcker även dödsfall fram till dagen före fyllda 75 år och kan då betala av hela din kvarvarande skuld inklusive ränta upp till 600 000 kr.
För att teckna Låneskydd behöver du:
- Ha beviljats ett Privatlån hos oss
- Vara folkbokförd i Sverige
- Fyllt 18 men inte 67 år (försäkringsskydd vid arbetslöshet, sjukskrivning, sjukhusvistelse och allvarlig sjukdom gäller endast till dagen före fyllda 68 år medan skyddet vid dödsfall gäller till dagen före fyllda 75 år)
- Ha en tillsvidareanställning eller visstidsanställning om minst 17 timmar per vecka eller vara egenföretagare
- Vara fullt frisk och fullt arbetsför
- Inte ha kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd, skada eller förestående sjukskrivning, varsel, uppsägning eller arbetslöshet
- I samband med din ansökan om Privatlån fick du möjlighet att teckna Låneskydd.
- Valde du att inte göra det i samband med låneansökan kan du inom 90 dagar efter utbetalt lån ansöka om Låneskydd. För att ansöka om Låneskydd kontaktar du vår kundservice.
- Bra att veta: Du kan när som helst säga upp låneskyddet.
Premien för Låneskydd är 8,39 % av månadskostnaden för lånet (amortering, ränta samt aviavgift). Om din månadskostnad exempelvis är 1 000 kr kostar Låneskydd endast 83,90 kr per månad. Premien gäller för respektive låntagare och betalas in månadsvis via lånefakturan.
Har du generella frågor kring Låneskydd eller frågor om du har ett aktivt Låneskydd kontaktar du vår kundservice.
Har du frågor om du är berättigad ersättning ringer du försäkringsgivare AXA på telefon 08-502 520 63, vardagar klockan 9–15. Om du vill anmäla ett ärende gör du det direkt på AXAs hemsida som är försäkringsgivare. Jag vill göra en skadeanmälan, öppnas i ny flik.
Ja, du kan när som helst säga upp ditt låneskydd. Om du vill säga upp ditt låneskydd kontaktar du oss via meddelanden i internetbanken, ringer vår kundservice, skickar ett brev till: MedMera Bank, 171 88 Solna eller mejlar till vår kundservice på kundservice@medmerabank.se.
När ditt låneskydd har aktiverats får du information via e-post om var du hittar ditt försäkringsbesked och fullständiga villkor, därefter har du 30 dagars ångerrätt.
Om du vill nyttja ångerrätten kontaktar du vår kundservice.
Vanliga frågor om Spara
Om Sparkonto
För att öppna ett Sparkonto behöver du ha fyllt 18 år, samt vara folkbokförd i Sverige.
Med sparkonton hos oss kan du anpassa ditt sparande utifrån dina behov och sparmål direkt i internetbanken. Du loggar enkelt in i internetbanken med BankID.
Logga in i internetbanken och klicka på Sätt in. Välj om du vill sätta in pengar med Swish, banköverföring med PlusGiro eller om du vill starta ett månadssparande.
Pengarna kommer in på ditt sparkonto inom 1–3 vardagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan insättningen även ske samma dag.
För att kunna göra uttag behöver du föranmäla konto. Föranmälan av konto gör du i internetbanken. I internetbanken väljer du Överför pengar.
Räntan på sparkontot är rörlig. Aktuell ränta för ditt sparkonto hittar du under kontodetaljer i internetbanken.
Ja, vårt Sparkonto omfattas av insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Insättningsgarantin ersätter kapital upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Läs mer under insättningsgaranti.
Nej, i dagsläget går det inte att öppna ett gemensamt sparkonto med två kontohavare.
Nej, för att öppna konto ska man ha fyllt 18 år.
Du skaffar BankID via din huvudbank.
Ja, enligt konsumentkreditlagen gäller 14 dagars ångerrätt för MedMera Banks finansiella tjänster, med stöd av lagen om distansavtal eftersom avtal om sådana tjänster ingås via internet. Läs mer under juridisk information.
Om du vill ångra ett avtal kontakta du vår kundservice.
Om Fasträntekonto
För att öppna ett fasträntekonto behöver du ha fyllt 18 år, samt vara folkbokförd i Sverige.
Du behöver även ha ett aktivt sparkonto hos oss där du är ensam kontohavare, med ett sparbelopp på minst 10 000 kr.
Lägsta sparbelopp är 10 000 kr och det högsta är 1 050 000 kr.
- Du behöver först ha ett vanligt sparkonto hos oss eftersom det är därifrån dina pengar överförs.
- Sparbeloppet behöver finnas tillgängligt på ditt sparkonto när du öppnar fasträntekontot. Lägsta sparbelopp är 10 000 kr.
- När bindningstiden går ut förs dina pengar över automatiskt dagen efter förfallodagen till ditt sparkonto som är kopplat till fasträntekontot och fasträntekontot avslutas.
- Du kan alltid välja att ta ut en del eller hela ditt sparbelopp i förtid från ditt fasträntekonto. Då tillkommer en avgift som motsvarar 2,00 % av uttagsbeloppet.
Nej, du kan inte sätta in mer pengar på ett befintligt Fasträntekonto. Däremot kan du välja att öppna flera Fasträntekonton.
Fasträntekonto passar dig som kan spara dina pengar på lite längre sikt. Genom att binda pengarna, från 3 månader upp till 2 år, kan du få en högre ränta än på ett vanligt sparkonto med rörlig ränta. Du vet i förväg vilken ränta du får som gäller under hela bindningstiden.
Ja, du kan alltid välja att ta ut en del eller hela ditt sparbelopp i förtid från ditt Fasträntekonto. Då tillkommer en avgift som motsvarar 2,00 % av uttagsbeloppet.
När bindningstiden går ut sätts ditt sparbelopp och upplupen ränta automatiskt in dagen efter förfallodagen på ditt sparkonto som är kopplat till fasträntekontot. Fasträntekontot avslutas och finns synligt under dina sparkonton i ett år efter avslut.
Vill du binda dina pengar på nytt öppnar du enkelt ett nytt Fasträntekonto med aktuell sparränta och bindningstid.
Räntan beräknas utifrån att hela räntan betalas ut på förfallodatumet för fasträntekonto.
Med den effektiva årsräntan blir det enklare att jämföra mellan olika bindningstider. Den effektiva årsräntan visar vad räntan skulle ha varit om räntan hade betalats ut årligen.
Mitt sparande
Räntan på sparkontot är rörlig. Aktuell ränta för ditt sparkonto hittar du under kontodetaljer i internetbanken.
Ja, vårt Sparkonto omfattas av insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Insättningsgarantin ersätter kapital upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Läs mer under insättningsgaranti.
För att ändra sparbelopp eller dragningsdag på ditt månadssparande kontaktar du vår kundservice.
1. Logga in i MedMera Bank internetbank.
2. Klicka på Mitt sparande i menyn i internetbanken och klicka på det sparkonto du vill byta namn på.
3. Klicka på ikonen med pennan till höger om produktnamnet högst upp på sidan.
4. Skriv in nytt namn på kontot och klicka på spara ändringar.
Du betalar 30 % skatt på den kapitaliserade räntan på ett vanligt sparkonto ifall den intjänade räntan överstiger 100 kr.
Banken lämnar in en kontrolluppgift till Skatteverket på den ränta du får. Skatten du betalar på räntan på ditt sparkonto tas upp i din skattedeklaration som ”inkomst av kapital”.
Uttag och överföring
Logga in i internetbanken och klicka på Sätt in. Välj om du vill sätta in pengar med Swish, banköverföring med PlusGiro eller om du vill starta ett månadssparande.
För att kunna göra uttag behöver du föranmäla konto. Föranmälan av konto gör du i internetbanken. I internetbanken väljer du Överför pengar.
Pengarna kommer in på ditt sparkonto inom 1–3 vardagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan insättningen även ske samma dag.
Maxbelopp är 150 000 kr per transaktion. Din beloppsgräns för överföringar per dag och månad med Swish väljer du hos din andra bank. En insättning till ditt sparkonto inkluderas i det totala Swish-beloppet.
Pengarna förs över till ditt förvalda uttagskonto inom 1-2 bankdagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan överföringen även ske samma dag.
Överföringar mellan sparkonton genomförs samma dag.
Nej, du kan inte göra en direktöverföring av pengar från ditt sparkonto hos MedMera Bank till utländsk bank. För över pengarna till ditt föranmälda bankkonto och gör sedan överföringen till utlandet från din huvudbank.
Nej, du kan göra så många uttag och insättningar du vill. Alla uttag och insättningar är kostnadsfria.
Vanliga frågor om Kundkännedom
På sidan Priser, villkor och blanketter finns blanketter för dig som inte har BankID.
Enligt penningtvättslagen behöver vi som bank ha god kännedom om dig som kund och säkerställa att den information vi har är giltig och aktuell. Därför ställer vi några frågor till dig som är obligatoriska att besvara. Dessa frågor kallas för kundkännedomsfrågor.
Du svarar på kundkännedomsfrågorna i internetbanken på sidan Min profil. Det tar bara några minuter att besvara frågorna.
Frågorna vi ställer är för att lära känna dig lite bättre, då lagen som kallas penningtvättslagen* kräver att alla banker har en viss kännedom om sina kunder. På så sätt kan vi öka säkerheten för både banken och dig, samt minska risken att vi utnyttjas för penningtvätt, finansiering av terrorism eller annan brottslig verksamhet.
Du kan läsa mer om Penningtvättslagen i Sverige på svenska bankföreningens hemsida swedishbankers.se, öppnas i ny flik.
* Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Har du några fler frågor om varför vi behöver ställa dessa frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Ja, alla kunder måste svara på kundkännedomsfrågorna. Det är vår skyldighet som bank att ställa dessa frågor till alla våra kunder. Alla banker i Sverige är enligt penningtvättslagen skyldiga att ha god kunskap om sina kunder.
Om du inte svarar på kundkännedomsfrågorna kan det till slut bli så att vi inte får erbjuda dig alla våra tjänster eller att vi inte kan ge dig det stöd du behöver.