Hoppa till innehåll

En ansvarsfull bank

Ansvarsfull kreditgivning är en viktig del av vårt arbete. Som bank är vi ansvarstagande både i relationen med våra kunder och med hänsyn till samhället i stort.

en mamma som hjälper sin dotter med cykelhjälmen.

Ansvarsfull kreditgivning

Ansvarsfull kreditgivning är central i vårt arbete. Som bank är vi ansvarstagande både i relationen med våra kunder och utifrån ett samhällsperspektiv. En stor del av vår verksamhet handlar om att hantera kreditförfrågningar och sund kreditgivning är en av våra grundpelare. Vi ställer höga krav på våra kunder genom att bedöma kundens ekonomiska situation och noggrant kontrollera betalningsförmågan hos den som ansöker. Det gör vi såväl för kunden för att inte bidra till överskuldsättning, som för banken och samhället i stort.

Ett lån är ett långsiktigt åtagande för kunden; ett lån på 500 000 kr kan ha en löptid på 2–15 år. Det är också en anledning till att vi som bank har en sund låneverksamhet som hjälper våra kunder att inte hamna i betalningssvårigheter relaterat till skuldsättning.

Transparens och kommunikation

För oss innebär ansvarfull kreditgivning också att vi är tydliga med villkor, information om våra produkter och att vi delar med oss av vår kunskap för att kunden ska kunna fatta kloka och välgrundade ekonomiska beslut. Vi bedriver försäljning och marknadsföring på ett ansvarsfullt och måttfullt sätt som inte är påträngande för konsumenten. Våra kunder ska känna sig trygga med både produkt och villkor som gäller inför ett beslut som påverkar privatekonomin. Det ska vara enkelt för kunden att förstå vad krediten kostar. Vi och vårt privatlån syns inte i samband med spel och vi kommunicerar inte på ett sätt som uppmuntrar till spelande.

Vi hjälper våra kunder

Kunder som hamnar i betalningssvårigheter försöker vi kontakta så tidigt som möjligt för att minska risken att kunden hamnar i ekonomiska svårigheter relaterat till skuldsättning. Vår kundservice har mycket god kompetens att hjälpa kunder som har svårt att betala och försöker hitta en individuell lösning och betalningsplan som fungerar för den enskilda kunden.

Digital bank

För en långsiktigt hållbar framtid lägger vi även stor vikt på säkra system och noggranna processer. Som en mindre, digital bank har vi effektiva beslutsprocesser och gör ständiga förbättringar med att utveckla digitala lösningar utifrån våra kunders behov.

Med våra digitala tjänster gör vi det enkelt för våra kunder att både ansöka om våra produkter och utföra sina bankärenden när som helst. Våra spara- och låneprodukter och flera av tjänsterna finns tillgängliga för våra kunder i internetbanken.