Om personuppgifter
Denna information gäller dig som är eller vill bli kund hos MedMera Bank, det vill säga om du har eller vill ansöka om ett lån eller ett sparkonto. Syftet är att ge mer detaljerad information om varför och hur vi behandlar dina personuppgifter.
Uppdaterad: 28 april 2025
1. Vår syn på hantering av dina personuppgifter
Vi värnar om din personliga integritet och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss är det viktigt att vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer att behandla dina personuppgifter och för vilka ändamål.
Denna information beskriver hur vi hanterar personuppgifter i relationen med dig som vill bli eller är kund hos MedMera Bank eller besöker vår webbplats och här ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du till exempel:
- Ansöker om ett lån eller sparkonto i banken,
- Registrerar dig som deltagare i MedMera Banks Kundpanel,
- Kontaktar oss via vår kundservice,
- Besöker vår webbplats.
Som en del av vår personuppgiftsbehandling använder vi kakor och spårtekniker relaterat till din enhet och din användning av våra digitala tjänster. I vår information om kakor hittar du mer detaljerad information om denna behandling, bl.a. vilka kategorier av kakor som används för att uppfylla några av de ändamål som beskrivs i denna information.
2. Vem ansvarar för dina personuppgifter
MedMera Bank AB (organisationsnummer 556091-5018) är ansvarig för hur vi samlar in, använder, sparar och lämnar ut de personuppgifter vi beskriver på denna sida.
MedMera Bank har utsett ett dataskyddsombud som objektivt övervakar att reglerna om dataskydd efterlevs på banken. Om du har frågor avseende MedMera Banks behandling av dina personuppgifter eller har synpunkter på vår behandling av personuppgifter kan du kontakta dataskyddsombudet på e-post: dataskyddsombud@medmerabank.se
3. Ändringar i personuppgiftshantering
MedMera Bank förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna information kring personuppgiftshantering när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga. Alla ändringar publiceras på vår webbplats medmerabank.se
4. Varifrån kommer dina personuppgifter
De främsta källorna till personuppgifter är när du själv lämnar uppgifter exempelvis i samband med att du blir kund hos oss eller information som skapas genom andra kontakter med oss eller när du använder våra tjänster. Vi samlar även in personuppgifter från externa källor.
Uppgifter som du lämnar: Vissa uppgifter samlar vi in direkt från dig, till exempel när du ansöker om en produkt eller kontaktar vår kundservice för att få hjälp i ett ärende.
Om du inte lämnar uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till våra tjänster eller en viss funktion finns det en risk att du inte kommer att kunna använda den specifika tjänsten eller funktionen, till exempel behöver vi vissa uppgifter för att du ska kunna öppna ett sparkonto hos oss eller ta ett lån i banken. Vi som bank har skyldighet att följa ett flertal lagar vilket ställer krav på exempelvis kundkännedom. Vi kommer att ange när det är obligatoriskt att lämna en viss uppgift för att du ska kunna använda eller ta del av en viss produkt, tjänst eller erbjudande.
Uppgifter som skapas vid användning av tjänster och kontakter med oss: Personuppgifter skapas också som ett resultat av din kundrelation med oss. När du använder våra tjänster lagras exempelvis historik kring transaktioner, kundserviceärenden eller vilka erbjudande vi kommunicerat till dig.
Vi får också information genom att registrera hur du interagerar med våra tjänster och produkter, exempelvis genom att använda kakor och liknande spårtekniker på vår webbplats och genom information som vi får tillgång till genom den enhet (som mobil, dator eller surfplatta) du använder dig av när du tar del av våra tjänster, såsom IP-adress och inställningar i enheten.
Uppgifter som kommer via externa parter: Vi kan också komma att inhämta uppgifter från externa källor och partners. Tabellen nedan visar vilka personuppgifter vi inhämtar från olika typer av externa källor.
5. Så behandlar vi dina personuppgifter och varför
I detta avsnitt redogör vi för ändamålen för vår behandling av personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter som används, vilken laglig grund vi stödjer vår behandling på, vilka kategorier av mottagare som får ta del av dina personuppgifter samt lagringstid.
Så behandlar vi dina personuppgifter och varför
6. Automatiserat beslutsfattande och profilering
När du ansöker om ett lån sker kreditprövningen genom ett så kallat automatiserat beslutsfattande inbegripet profilering. Alla kreditansökningar bearbetas och bedöms maskinellt. För att banken ska kunna lämna ett erbjudande till dig som ansöker om ett lån krävs det att låneansökan går igenom ett antal olika kreditkontroller. Beslutet grundas i prövning av information som du lämnar vid ansökningstillfället samt extern kreditinformation inhämtad vid tagning av kreditupplysning via kreditupplysningsföretag.
Banken har ett antal grundkrav som måste vara uppfyllda för att ansökan ska gå vidare i processen:
- Samtliga sökande är minst 20 år
- Ingen av de sökande har betalningsanmärkningar, missbruksregistreringar eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
- En sökande har en fast inkomst på lägst 20 000 kr/månad vid ansökningstillfället och senaste taxeringsåret
- En sökande har en tillsvidareanställning, har varit egen företagare i minst två år eller är pensionär
- En sökande ska ha varit folkbokförd i Sverige under minst 3 år
- Samtliga sökande ska vara folkbokförda i Sverige och ha en godkänd svensk folkbokföringsadress
Utifrån uppgifterna du som sökande lämnar i ansökan samt schablonbelopp utifrån konsument-verkets riktlinjer, beräknas en hushållskalkyl. Dina inkomster ställs mot aktuella skulder, det ansökta lånet samt ett schablonbelopp för levnadsomkostnader för att säkerställa din återbetalningsförmåga. För att banken ska lämna ett låneerbjudande krävs det att kalkylen är positiv.
Vi använder även en intern scoremodell som bygger på uppgifterna du som sökande lämnar vid ansökan, din skötsel av befintliga och tidigare engagemang, samt inhämtad extern kreditinformation. Om du inte uppvisat god skötsel eller om den sammanvägda scoren utifrån denna information anses medföra en för hög kreditrisk kan inget låneerbjudande lämnas.
Din aktuella riskprognos prövas vid tagning av kreditupplysning och en för hög riskprognos leder till att ett erbjudande inte kan lämnas. Leverantör för kreditupplysning tillhandahåller även en extern hushållskalkyl som bygger på information från leverantörens kreditregister som vi prövar som komplement till den interna kalkylberäkningen.
Även information om skuldstatus, skuldhistorik och inkomstuppgifter hämtas in. Informationen täcker såväl dina säkerställda krediter så som blancolån och kortkrediter. Dina skulder prövas i förhållande till din inkomst för att säkerställa att du inte överskuldsätter dig.
I prövningen ingår även automatiserat beslutsfattande avseende om det föreligger en risk för penningtvätt samt om det föreligger en bedrägeririsk.
För information avseende din rätt att invända mot ett automatiserat beslutsfattande, se punkten 10 nedan.
7. Vilka vi delar dina personuppgifter med
Dina personuppgifter kan komma att delas med externa samarbetspartners och leverantörer. Vi kan också dela personuppgifter med andra bolag och föreningar inom KF-sfären.
Mottagare som är självständigt personuppgiftsansvariga
Mottagare som är personuppgiftsbiträden
8. Överföring till land utanför EU/EES
Vår användning av vissa tjänster eller mottagare enligt punkt 5 innebär att vi ibland överför dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES. Dina personuppgifter kan överföras till följande länder: Chile, Indien, Taiwan, Singapore och USA. Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES om det finns tillräckliga garantier för att dina personuppgifter hanteras på ett bra sätt.
För att skydda dina personuppgifter när vi överför dem har vi eller vårt personuppgiftsbiträde ingått avtal med mottagaren som innefattar EU-kommissionens standardavtalsklausuler, kontrollerat att EU-kommissionen har fattat ett beslut om att mottagarlandet har en adekvat skyddsnivå alternativt kontrollerat att annan grund för överföringen är tillämplig. Du kan få en kopia på skyddsåtgärderna genom att kontakta vår kundservice.
9. Hur länge vi sparar dina personuppgifter
Vi sparar personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs i denna information, till exempel för att vi ska kunna tillhandahålla en tjänst eller produkt enligt det avtal vi har med dig, för att underhålla och förbättra befintliga tjänster, skicka nödvändig kommunikation och marknadskommunikation och uppfylla våra skyldigheter enligt lag. Eftersom behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av tjänster, produkter och sammanhang, varierar perioden vi sparar uppgifterna. Kriterier som vi utgår från när vi bestämmer lagringsfrist är:
- Ändamålen som personuppgifterna har samlats in för
- Lagkrav som innebär att vi behöver behandla personuppgifter under viss tid. Att dessa uppgifter lagras längre pga. av lagkrav innebär inte att de kan användas för direktmarknadsföring.
- Om personuppgifterna som används är pseudonymiserade, dvs. när det inte går och vi inte har ett behov av att direkt identifiera individen, t.ex. vid analys av kundinsikt, trender m.m.
- Om du som kund har en tydlig förväntan på att vi ska lagra informationen för att kunna agera på förfrågningar, t.ex. i samband med kundtjänstärenden där vi kan behöva spara historik för att kunna hantera ditt ärende på bästa sätt.
- Vilken relation vi har till dig, dvs om du är inloggad kund på vår webbplats, bankkund eller om du besöker oss utan att vara inloggad är också avgörande för de lagringstider vi sätter
De specifika lagringstiderna som gäller för respektive ändamål anges i tabellerna i punkt 5.
10. Dina rättigheter
Enligt dataskyddsförordningen har du som kund vissa lagstadgade rättigheter i relation till de personuppgifter vi hanterar om dig. Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter, rätt till rättning och radering och rätt att invända mot behandling t.ex. direktmarknadsföring. Du har också rätt att klaga till den nationella dataskyddsmyndigheten.
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.
11. Vem kontaktar du
Om du har frågor angående behandlingen av dina personuppgifter kan du alltid kontakta vår kundservice. All information om hur du utövar dina lagstadgade rättigheter hittar du här.
Du kan alltid kontakta vårt Dataskyddsombud för eventuella synpunkter eller frågor på hur vi hanterar dina personuppgifter.
Dataskyddsombud dataskyddsombud@medmerabank.se