Hoppa till innehåll

Försenad betalning

Är du sen med en betalning? Det kan hända alla. Ta kontakt med oss om du är försenad med en betalning, vi finns här för att hjälpa dig.

en illustration av en sköld med en pengahög som ska symbolisera insättningsgaranti.

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Om du är försenad med en betalning eller har svårt att betala just, tveka inte att kontakta oss för att få hjälp med en bra lösning för dig.

Du når oss på telefonnummer 010-682 22 70 (öppettider).

Om du är sen med en betalning

  1. Betala direkt Betala beloppet som står på din senaste faktura eller betalningspåminnelse som du fått från oss. Du hittar alla dina fakturor och eventuella betalningspåminnelser i internetbanken.

    Om du är osäker på vad som ska betalas kan du alltid kontakta oss på telefon 010-682 22 70 (öppettider).

    När du kontaktar oss på MedMera Bank i ett personligt ärende behöver du legitimera dig med BankID.

  2. För dig som har låneskydd Om du har låneskyddsförsäkring och har förlorat din inkomst på grund av arbetslöshet eller sjukskrivning kan du ha rätt att nyttja ditt låneskydd. Kontakta försäkringsbolaget AXA på telefon 08-502 520 85.

  3. Kontakta oss Tveka inte att kontakta oss om du är sen med betalningen för ditt privatlån. Vi finns här för att hjälpa dig och gemensamt komma fram till en lösning som fungerar för dig.

Har du svårt att betala just nu kan vi hjälpa dig

Amorteringsfritt Vi kan erbjuda dig en amorteringsfri period utifrån din situation. När du är i fas med dina betalningar kan du välja amorteringsfritt för nästkommande månad direkt i internetbanken. Läs mer om amorteringsfritt.

Sänka månadskostnaden Det finns möjlighet att sänka månadskostnaden på ditt lån genom att förlänga återbetalningstiden. Läs mer om hur du ändrar din månadskostnad.

Har du fått SMS om att vi saknar din betalning?

Om du är försenad med en betalning avseende ditt privatlån kontaktar vi på MedMera Bank dig via mejl och sms. Vi vill komma i kontakt med dig för att tillsammans lösa en återbetalningsplan.

Ring oss på 010-682 22 70 (öppettider).

Vanliga frågor om betalning

  • Du har ansvar för att betala din faktura i tid, om du inte betalar innan angivet förfallodatum och lånet går vidare till inkasso får du ett inkassokrav. Då sker samtidigt en missbruksregistrering i UC:s register över missbrukade krediter. En registrering i missbruksregistret finns kvar i tre år.

    Endast banker och kreditföretag som står under Finansinspektionens tillsyn kan registrera dig och se om du är registrerad. En missbruksregistrering kan påverka dina möjligheter att få lån och krediter så länge du finns registrerad. En anmärkning i missbruksregistret är inte samma sak som en betalningsanmärkning.

  • Betalas inte ett inkassokrav i tid går ärendet vidare till Kronofogden som i sin tur kan leda till en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning varar i tre år och påverkar din kreditvärdighet vilket kan göra det svårt att exempelvis låna pengar, teckna abonnemang eller hyra en bostad.

  • En amorteringsfri period innebär att du fortfarande kommer att få en månadsfaktura men med ett lägre belopp då du inte amorterar på din skuld. Lånebeloppet påverkas inte. Men beloppet som du inte amorterar en månad fördelas jämnt mellan kvarstående månader av återbetalningstiden på ditt lån, vilket ger dig en högre månadskostnad efter den amorteringsfria perioden. Läs mer om amorteringsfritt.

  • Att förlänga återbetalningstiden innebär att du kommer att betala av ditt lån under en period som blir längre än din ursprungliga återbetalningstid. Din månadskostnad blir lägre men den totala kostnaden att betala blir högre. Detta då du kommer att betala ränta under en längre period. Du har möjlighet att förkorta din återbetalningstid igen när du önskar. Observera att åtgärderna kommer att börja verka månaden efter att du ändrat återbetalningstiden. Du kan ändra din månadskostnad direkt i internetbanken. Läs mer om hur du ändrar din månadskostnad.

Till alla frågor och svar