5 vanliga bedrägerier - så du skyddar dig

Digitala bedrägerier blir allt mer avancerade och svåra att upptäcka. Ofta handlar det om att lura dig på pengar eller personlig information via telefon, e-post eller sociala medier. Här får du tips på hur du kan undvika att bli lurad.

en kvinna på en stol med en katt på sin axel
  1. Phishing – bluffmejl och falska länkar Phishing är en av de mest utbredda formerna av bedrägerier. Det handlar ofta om mejl eller sms som utger sig för att komma från en bank, myndighet eller ett välkänt företag. Meddelandet innehåller oftast en länk som leder till en falsk webbplats där du ombeds logga in eller lämna ut personlig information. Så skyddar du dig:

    • Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms från okända avsändare
    • Kontrollera alltid avsändaradressen noggrant
    • Om du misstänker att en länk leder till en falsk webbplats, gå direkt till företagets officiella webbplats
    • Använd tvåfaktorsautentisering där det är möjligt
    • Ring inte upp okända nummer
  2. Vishing – telefonbedrägerier Vid vishing (”voice phishing”) ringer bedragaren dig och utger sig för att vara från exempelvis banken, polisen eller ett säkerhetsföretag. Du uppmanas att bekräfta uppgifter eller genomföra en överföring – ofta med motiveringen att något ”misstänkt” har upptäckts på ditt konto.

    Så skyddar du dig:

    • Lämna aldrig ut kortnummer, BankID-koder eller andra känsliga uppgifter via telefon
    • Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig oväntat. Kontrollera alltid avsändaren innan du signerar
    • Om du blir osäker i ett telefonsamtal, avsluta det och kontakta företaget direkt
    • Lita inte på nummerpresentation – bedragare kan ”kapa” nummer så det ser ut som att det kommer från en riktig källa
  3. Investeringsbedrägerier Du kontaktas via telefon, e-post eller sociala medier med ett ”erbjudande” om att investera i kryptovaluta, aktier eller andra finansiella produkter. Det låter professionellt och kan verka trovärdigt – men pengarna försvinner spårlöst.

    Så skyddar du dig:

    • Kontrollera alltid företaget via Finansinspektionens varningslista
    • Om det låter för bra för att vara sant – är det ofta det
    • Be om att få all information skriftligt och rådgör med en oberoende expert innan du investerar
    • Överför aldrig pengar på begäran av någon annan utan att vara helt säker på mottagarens identitet och avsikt
  4. Romansbedrägerier Via dejtingappar eller sociala medier bygger bedragaren upp ett förtroende och inleder en ”relation”. Efter ett tag uppstår ett ”akut” behov av pengar – kanske för att resa till dig, betala en oväntad räkning eller få vård.

    Så skyddar du dig:

    • Skicka aldrig pengar till någon du aldrig har träffat
    • Sök på personens bild eller namn online – bedragare återanvänder ofta profiler
    • Prata med någon du litar på om relationen innan du fattar beslut
  5. Bedrägerier via sociala medier Bedragare kan kapa eller kopiera konton och skicka meddelanden från en väns eller familjemedlems profil, be om pengar eller länka till blufftävlingar och falska erbjudanden.

    Så skyddar du dig:

    • Använd tvåstegsverifiering där det är möjligt för att ytterligare säkra dina konton
    • Se över dina integritetsinställningar och vilken information som är publik
    • Var misstänksam mot ovanliga meddelanden – även från vänner
    • Tänk till en extra gång innan du överför pengar till en vän eller bekant
    • Anmäl och blockera misstänkta konton

Skydda din dator, mobil och surfplatta

Det är viktigt att du håller dina elektroniska produkter säkra och det är ditt ansvar att se till att de är skyddade. Säkerställ att du har den senaste versionen av operativsystem, program , webbläsare och BankID app (aktivera auto-uppdatering där det är möjligt). Använd alltid ett uppdaterat antivirusprogram och installera en brandvägg. Skydda alltid din dator, mobil eller surfplatta med ett lösenord eller en säkerhetskod.