Gissar du också vad du ska betala vid månadsskiftet?

Oväntade avgifter på kontoutdraget? Villkor som ändrats utan att du riktigt känner att du fått information? För många bankkunder är otydlighet och dolda kostnader en återkommande källa till irritation – och misstro.

stressad.jpg

Så smyger sig avgifterna in

Du öppnade kanske ett sparkonto för tryggheten eller en dröm. Eller så tog du ett privatlån för att finansiera ett projekt. Men några månader senare börjar små, diffusa poster dyka upp: "årlig avgift", "villkorsjustering", "administrationskostnad", ”fakturaavgift”.

Bristande transparens kring avgifter och dålig kommunikation är ett återkommande klagomål på bankerna. Avgifterna bakas in under produktnamn som ”Enkla vardagspaketet” eller ”Förmånsnyckelkund” där det tas betalt för tjänsterna du använder - trots att bankerna redan tjänar på dina pengar. Hos andra tillkommer oväntade administrativa avgifter, där du betalar för att betala dina räkningar. Ibland tar bankerna till och med betalt för nätbanken - där du faktiskt ger dem pengar för att få göra deras jobb.

"Vi tycker inte man ska behöva gissa sig till vad man ska betala varje månad" säger Caroline Runsten, Kommunikationsansvarig på MedMera Bank. "Vi har absolut avgifter, men målet är att inga av dessa ska kännas dolda eller otydliga.”

Hos oss vet du exakt vad du får. Vi meddelar alltid våra ränteändringar, både höjningar och sänkningar, på både lån och sparande – vilket tyvärr är mer än vad de flesta banker gör. Hos oss vill vi att kundupplevelsen ska vara rak och ärlig.

Välkommen till småbanken för vanligt folk.

Skaffa ett lån med tydliga avgifter

När du tar ett lån hos oss kan du vara trygg med att inga avgifter kommer som en överraskning.

Mer om bankfrustrationer

Att bli kund ska inte vara svårt

Hos oss slipper du krångliga processer. Vi har tagit bort onödiga steg och fokuserat på att det ska vara enkelt att bli kund.

Så här enkelt ska det vara

Trött på att prata med robotar?

Det är vi med. Därför får du prata med riktiga människor hos oss – som kan hjälpa dig direkt, utan långa väntetider.

Hur bankservice borde fungera

Din bank hoppas att du inte läser detta

De flesta följer aldrig upp sin ränta. Det vet bankerna – och de tjänar på det. Med vår Räntegaranti tänker vi annorlunda.

Utmana din ränta idag