Hur krångligt ska det egentligen behöva vara?

När ett enkelt sparande eller ett privatlån plötsligt kräver fler dokument, signaturer och telefonsamtal än ett husköp – då är det lätt att känna sig motarbetad snarare än hjälpt. Varför krånglar vissa banker till det som borde vara enkelt?

uppgiven.jpg

Enkelhet är inget extra – det borde vara standard

Ett sparkonto som kräver fem olika bankID-signeringar och sedan ändå inte öppnas direkt. Ett privatlån som tar veckor att få besked om, trots att du redan är kund.

Vi är nog många som känner att bankernas processer är för krångliga. Storbankernas komplexitet bygger ofta på interna behov snarare än kundens.

”Att spara eller låna borde vara lika enkelt som att komma på vad man behöver pengar till.” Säger Maja Linde, produktansvarig på MedMera Bank. ”Om en ny kund upplever att det är svårt eller tar tid att öppna ett konto eller ta ett lån hos oss så är det ett misslyckande.”

Ibland känns det som om krångel är en del av storbankernas affärsmodell. På MedMera Bank har vi valt en annan väg: färre steg, tydliga instruktioner, och hjälp när du behöver det. Enkelhet är ingen fråga om oansvarig utlåning eller hafsighet, vi gör fortfarande extremt noggranna utvärderingar. Men de gamla storbankerna är fast i processer som härrör från tiden med kontor och pappersarbete. Vi var digitala från start. Vi har inte ens några kontor så du kommer aldrig vara tvungen att signera dokument på plats. Vi tror helt enkelt på att en bra bank gör det lätt att göra rätt.

Välkommen till småbanken för vanligt folk.

Ansök enkelt utan krångel

Hos oss kan du ansöka idag och få svar direkt.

Skaffa sparkonto direkt

Öppna ett sparkonto och sätt in första kronan redan idag.

Mer om bankfrustrationer

Din bank hoppas att du inte läser detta

De flesta följer aldrig upp sin ränta. Det vet bankerna – och de tjänar på det. Med vår Räntegaranti tänker vi annorlunda.

Utmana din ränta idag

Trött på att prata med robotar?

Det är vi med. Därför får du prata med riktiga människor hos oss – som kan hjälpa dig direkt, utan långa väntetider.

Hur bankservice borde fungera

Inga dolda avgifter - bara tydliga villkor

Hos oss ska avgifter inte komma som en överraskning. Vi står för raka besked och ärlig kommunikation – utan smyghöjningar och otydliga kostnader.

Upptäck vår ärlighet